Carrièremogelijkheden

Het spoor is misschien niet de eerste branche waaraan je denkt bij een glanzende technische carrière. Toch ligt er een wereld aan kansen, letterlijk tot aan de horizon!
Om een beeld te geven hoe een carrière in de spoorbranche eruit kan zien, nemen we je op deze pagina mee op reis langs het spoor. We laten je zien hoe de branche eruit ziet, welke partijen er actief zijn en hoe verschillende opleidings- en werkervaringen hun plek hierin kunnen vinden. We leggen daarbij de nadruk op onze scope en klantenkring.

Prorail

Een belangrijke partij in de markt is Prorail, de beheerder van de landelijke infrastructuur voor treinen en alle bijbehorende veiligheids- en beleidsoverwegingen. Het merendeel van het technische werk in de spoorsector komt dan ook, direct of indirect, bij Prorail vandaan.

NS/lokale vervoerders

Als grootste en bekendste vervoerder van Nederland is NS verantwoordelijk voor een groot deel van het rondrijdend treinmaterieel en alle processen die nodig zijn om dit goed te laten verlopen. Wat veel mensen niet weten, is dat hetzelfde geldt voor een aantal partijen op lokaal niveau: zij zetten zich in om de trams en bussen goed en op tijd te laten rijden. Het grote verschil met NS is dat deze partijen vaak zelf de hele (of een groot gedeelte van) de keten in huis hebben en als organisatie een stuk kleiner zijn. Hierdoor is het werken in zo’n bedrijf vaak operationeler gestuurd dan in een groter bedrijf.

Ingenieursbureaus

De spoorse ingenieursbureaus nemen werk aan van Prorail om zaken te ontwerpen en te specificeren. Dit kan variëren van spoorverbredingen tot perronsverhogingen en van onderhoud aan kunstwerken tot de bouw van een nieuw station. Binnen deze bedrijven is het werk conceptueel: er wordt ontworpen en gespecificeerd, maar niet uitgevoerd.

Aannemers

De spoorse aannemers zijn de partijen die het werk wat ontworpen is door de ingenieursbureaus aannemen en uitvoeren. Werken bij een aannemer is weer heel anders dan bij de bovengenoemde partijen: als hoger opgeleide technicus heb je vaker een werkvoorbereidende of leidinggevende (lees: meer praktische) functie en sta je waarschijnlijk vaker buiten dan wanneer je voor Prorail werkt.